torsdag 17 juli 2014

Höns



Två av mina facebookvänner har höns. Jag vill också ha höns. Fina, friska, glada höns, deras ägg kan jag tänka mig att äta. Tror jag. Jag äter ägg, men jag köper dem inte. Jag lärde mig också att många ekologiska hönshållare har tupp för att hönsen tydligen mår bättre då, men att man därför också kan få befruktade ägg och det finns artiklar om folk som fått mer eller mindre färdiga kycklingar i frukostägget. Jag tvivlar ändå på dessa artiklar eftersom att det är ganska bökigt att få äggen att bli kycklingar om man inte låter hönsmamman ta hand om dem såklart. Äggen måste hållas i typ 37 grader i 30 dagar (höftar hejvilt) och vändas och grejer. Har någon värmt och vänt köpeäggen? Jag tvivlar.. Däremot insåg jag att med några tjog ägg från ica och kunskapen om hur man bygger en egen äggmaskin så är jag halvvägs till min dröm! 

Stella har en fästing i ögonbrynet ser jag här.. Fint. 

Men, för att ha höns behöver man ha hus, för att ha hus behöver man körkort och pengar, för att ha körkort behöver man åter igen pengar. Så, det blir nog inga höns. Jag blev så deppig att jag gick ut på dejtingsiter i hopp att hitta nån husägare att kära ner sig i. Det gick inte så bra, jag tycker ju inte om folk. Vi får väl se.. 

Måste rycka den där rackaren. 

4 kommentarer:

  1. Jag såg på "An idiot abroad" när kineserna käkade befruktade ägg som delikatess. Små halvfärdiga kycklingar i äggen.. det sätter allt med ägg i perspektiv. Vad är ok egentligen. Och hur smaklöst är det?

    Ja, ja.. dejtingsajter får vi återkomma till när vi är 50+

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet, jag har nog hört/sett nåt om det. Men det känns ju heller inte okej att köpa "garanterat obefruktade" ägg från höns som lever under fruktansvärda förhållanden? Nä, om jag hade höns som jag visste hade det bra och fick bra mat och så vidare så skulle jag (nog) inte ha nåt problem med att äta deras ägg. Jag har svårt med råa ägg, men ja..

      Haha, jag mailade en trevlig (annorlunda) man och han svarade, men idag har jag inte hunnit logga in. Jag vet inte, jag fick ångest av tanken på relationer.

      Radera
  2. vi kan ha parmiddagar. allt bakom var å ens skärm förstås
    kan tänka mig se lite rednecky ut i webcam

    varför ha sex när man kan driva med en själv och andra?
    slår bingoafton iaf

    SvaraRadera