måndag 28 oktober 2013

Pajrecept

Det är mormors recept, och den enda pajen som jag egentligen tycker om. Sån där flamsdeg är ju inte speciellt gott..

Jag gör pajen i en stor gratängform. Man kan halvera receptet om man har en mindre form, det är jag som dubblerat originalreceptet.

6 dl havregryn
2 dl mjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
200 g margarin (rumstempererat)

Rör ihop torrvarorna först, och ha sedan i margarinet i mindre bitar. Jag mosar runt det med en handskbeklädd hand, det blir bäst så. Häll typ hälften av smeten i formen, häll i valfri fyllning, sockra vid behov, häll på resten av smeten, häll på lite socker, häll på lite sirap ("så den får lite färg") och kör i ugn. Det står "200-225 grader 20 minuter" på mitt recept men sånt följer jag ju aldrig. Jag kör typ allt på 225 grader och tar ut den när den verkar färdig. Känn på den i mitten med fingret om du är osäker! Heh..

Äpplena skalade jag och rensade bort kärnhuset, skar dem i lagom bitar som jag värmde i smör, mosade på kanel och lite socker och vevade runt i kastrullen tills de kändes lite uppvärmda.

Superenkelt! Med lite god vilja kan man se det som en variant av havregrynsgröt.. Jupp.

Kom igen nu inzin!

2 kommentarer: