lördag 15 september 2012

Min (dammiga) bokhylla.

Det här är halva fantasy-bokhyllan ungefär, med mestadels The Wheel of Time som ni ser, fast på svenska heter den Sagan om Drakens Återkomst. I höst nån gång, vinter nån gång, så kommer den allra sista delen ut. Den är efterlängtad, men samtidigt inte, för jag och många med mig vill ju inte att den ska ta slut. Robert Jordan dog tragiskt nog 2007, och de sista böckerna var inte färdiga, men annan författare, Brandon Sanderson, fick efter mycket om och men äran att skriva färdigt den sista "boken" med Jordans anteckningar. Det blev tre böcker, tre tjocka böcker som om de översatts till svenska hade blivit sex böcker av nån anledning, men som jag förstår det så kommer inte de tre sista att översättas.

Det jag försöker komma fram till är att jag tänkte läsa om serien (igen) för att värma upp inför slutet. Och för att värma upp min stackars koagulerade hjärna.. Det här vet jag att jag tycker om. Inte nog med att den är spännande och helt underbar på en massa sätt så var Jordan också en väldigt vis man som kommer med många goda tankar som är användbara även i vår tid och plats. Min tolkning av var och när boken utspelar sig är precis på våran plats, men i en annan del av hjulet. Jag ska inte tråka ut er med föreläsningen om hur jag menar, men jag kanske skriver nåt om det när jag läst en bit. Nån klokhet kommer jag nog med ska ni se!


Det där vita som ser ut som en inmosad pappersservett är en moj som håller fast två mycket tjusiga rör där i hörnet. Varför jag har rör inne i rummet istället för i väggen vet jag inte, tror de hör till elementen eller nåt.

Så, wish me luck! Jag kommer inte kunna läsa i tystnad, så jag får hitta nån dokumentär att köra i bakgrunden, men ändå, nu ska här läsas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar