tisdag 31 juli 2012

Josef & jag..

Igår kväll dök det upp en låt i mitt huvud, det brukar göra det ibland. Det var "Innan vi faller" av Josef Zackrisson, basist till bland annat Winnerbäck, som släppt en enda skiva. En fantastisk jävla skiva. Tydligen går den inte att få tag i längre, men jag äger en kopia. Skivan låg såklart i cdhyllan där den skulle, och jag hittade bara två av hans låtar på tuben. Jag nöjde mig med dem igår kväll och tog fram skivan nu.

Det är tio år sen (!!!) han släppte den, men den är fortfarande lika bra.

Nähäpp, tydligen går den inte att lägga in i bloggen, för jag hittar den inte. Josefs låt "Lys min väg" hittar ni här, klicka för fan, klicka och lyssna.

Nu ska jag lyssna på "Innan vi faller"!

Hon har tappat sina vita vingar
o sin glitterklädda helgonring
i hennes dröm är hon vackert målad
o av det svarta ser vi ingenting

Hon säger världen är inte särskilt vacker
o inte heller hennes svaga kropp
nästan förruttnad av all dålig vana
o så spriten och nån drog förstås

Innan vi faller
innan jag följer dig hem
innan vi ramlar ut ur rytmen igen
innan du gömt dig
eller ens tänkt tanken en gång
har jag hittat dig där.. skrämd ihjäl

Hon har bestämt 
att det är hon som bestämmer
för ingen annan håller med ändå
har ingen kraft o ingen lust att förklara 
att hon är mer än så

Har du lyckats nu käraste broder
det som fattas, fattas inte oss
ingen saknar nån de inte känner
o ingen svag orkar längre slåss

Innan du dömer mig
innan du rättar mig igen
hinner du lyssna i några sekunder
innan vi ramlar, rasar ut i mörkret igen
har jag hittat dig där.. skrämd ihjäl

om du visste att var dag var natt
försöker du inte finna vart du vart
om du visste hur 
då skulle du vara här nu

Innan vi faller.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar