lördag 12 april 2014

Sista droppen angående veterinären

Bästa inzi nämnde precis att det finns ett veterinärfoder för hyperthyroida katter, som Felix. Det här är ingenting jag har fått information om! Hans medicinering är ju inte optimal, han är övermedicinerad men alternativet är att han blir undermedicinerad och väldigt sjuk. Fodret kanske inte alls är lämpligt eller skulle fungera på honom, han har hittills ratat Hills produkter, men jag vill ha den informationen.

Jag är inga stora pengar, jag tror att det är där skon klämmer. Jag har funderat på hennes uttalande om att eftersom att han inte är försäkrad så får vi uppmärksamma hur han mår istället för att ta täta blodprover. Jag tycker nog att det är en ganska bra metod, det viktiga är ju hur han mår och beter sig, inte vad siffror säger på ett papper, men det kanske skulle "räcka" att andra djurägare också uppmärksammade sina katters beteende istället för att försäkringsbolagen ska betala ut feta pengar? Eller? Felix mår inte dåligt, han går inte hemma och lider för att det inte tas blodprov en gång i månaden. Hade han gjort det så hade jag trollat fram pengar genom att helt sluta äta, eller nåt sånt. Men jag är inte den genomsnittliga djurägaren.

Jag var på dåligt humör redan när jag vaknade, jag är (återigen) jävligt besviken på att ingen ställer upp på mig när jag ber om hjälp trots att jag släpper allt jag har för händer när någon behöver min hjälp. Den enda lösningen jag har på det är att sluta hjälpa människor, för att jag ska slippa bli så jävla besviken hela tiden. "Inte viktig", det är vad jag hör, det är de djupa ärren jag bär. Men jag kan inte ändra på människor, jag kan inte tvinga någon att svara på tilltal när jag frågar dem saker, jag kan bara styra mitt egna handlande.

Men nu är det helg och jag kan inte göra något åt Felix situation, han ligger och snarkar och är mätt och nöjd. Jag måste ta mig till kiosken och betala 35 kronor för att få sätta in 50 kronor på mitt bankkonto så att jag kan betala min jävla box. Jag har "admin-jobb" att göra också, men jag ska försöka att vara på lite bättre humör då.

6 kommentarer:

  1. idiotveterinär! i regel är de oftast bättre än våra läkare, humana alltså
    men speciellt eftersom du inte har försäkring tycker jag att det borde vara ett krav på vetten att informera dig om alla alternativ du har!
    hade inte min tandläkare precis tagit 4800 kr av mig hade jag gärna bidragit med lite
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns du ifrån början när vi hade varit hos vetten, hon ringde två dagar senare och berättade om resultatet på provet MEN skulle skicka hem ett papper till mig som jag skulle läsa, det tog två dagar, där det stod om olika alternativ (medicin, operation) och sen skulle jag ringa henne igen. Det uppfattar jag det som att hon inte "vågade" fråga om jag tyckte det var värt att medicinera min katt eller om jag skulle avliva honom liksom. Jag vill ha information så att jag kan ta beslut, även om det är ett tråkigt beslut. Jag tror att det handlar om pengar..

      Jag är inte avundsjuk på din tandläkarräkning.. :( Kramar!

      Radera
    2. Jo, jag minns. Jag går till fd Smådjursakuten i gbg som nu ingår i en kedja som heter Evidensia. Självklart kan inte alla veterinärer som är med i franchisen vara lika bra men de bör nog har samma regler, praxis i olika situationer. Smådjursakuten är jättebra i hur de behandlar både djur och människa.

      Jag får avboka min tandläkartid. Med tanke på Venups märkliga beteende så kommer jag lägga varenda krona på henne. Visserligen har jag försäkring men man betalar först och får pengar sen. Eller man kan iofs direktreglera från kliniken men det kostar 150 kr eller något sånt. De får fan göra alla undersökningar som går. Imorgon ultraljud av buken.

      Kramar

      Radera
    3. Evedensia äger Strömsholms djursjukhus som är det akuta stället vi får åka till, de äger även Djurkliniken som ligger nära mig, jag blev dock lite skeptiskt till att de köpte upp Djurdoktorn som jag gått hos flera gånger (men slutat efter att jag inte tyckte om en av deras veterinärer) eftersom att de blev HELA marknaden. En grupp veterinärer bröt sig ut från Djurkliniken och startade AVC (Aros Veterinär Centrum tror jag det står för) och det är där jag nu har gått, den ligger också ganska nära. På andra sidan stan har vi Vettris som också är nyöppnat. Jag var på Djurklin och avlivade de sista två råttisarna och den veterinären var helt fantastisk! Hon berättade om hur de skulle hamna i ett litet skogsparti efter kremeringen och att en bonde upplåter den här hemliga skogsplatsen till alla djur i vår zon och hennes hund hade hon låtit få ligga där.. :( Det kan dock vara svårt att få samma vet igen eftersom att de delar sin tid mellan Västerås och Strömsholm och kanske nån annan klinik också. Jag minns inte vad hon hette heller, men det står väl i journalen. Just nu har Felix sina tabletter, han ska äta det här ID fodret ett par veckor för att se att magen stabiliserar sig och först sen är det aktuellt att diskutera det här fodret som du tipsade om.

      Det kan väl vara värt att betala 150 om det blir många tusenlappar? Men det kostar ju ändå, det gör det. Jag hoppas verkligen att det inte är nåt stort fel på lilla Venup.

      Radera
    4. Låter fint att de ligger där. Jag har svårt att tänka på sånt dock.
      Nä, 150 kr är inget, det är bara exp. avgift. Själva vården kommer inte kosta mig mer än 1600 kr, hur många undersökningar det än blir. Jag tror till och med att jag har intjänad självriskrabatt på några hundringar. Så det är bara de extra 150 kr per gång som egentligen är störande. Det är billigare för mig att betala ett par tusen per besök och sen få tillbaka det. Men det är ju inte direkt något jag har i plånboken hehe.

      Hoppas alla våra små blir bättre <3

      Radera
    5. Jo, jag vet inte om jag klarar att låta nån katt eller hund ligga där, råttorna hade jag ju trots allt inte samma relation med. Vi har tre urnor här hemma, men det känns heller inte som rätt plats för dem. :(

      Det är sant, man får ta det från gång till gång. När jag lämnade in kissprov från Stella så påpekade de att jag tjänade på att betala och inte direktreglera, men när jag varit in akut med akutavgift och så vidare så har jag inte brytt mig.

      Radera